Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag omtrent uw brandbeveiliging? Lees de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Staat uw antwoord niet hiertussen, aarzel zeker niet ons te contacteren! 

Brandblussers

Branddetectie

Evacuatieplannen

  • Wat is een evacuatieplan?

    Een evacuatieplan is een plattegrondplan waarop de vluchtwegen en compartimenteringen op aangeduid staan samen met de actieve brandbeveiliging zoals brandblussers, haspels, drukknopen, signalisatieborden en looprichtingen.

    Het evacuatieplan heeft als doel om de werknemers snel en veilig naar de verzamelplaatst te leiden. 

  • Aan welke zaken moet een evacuatieplan voldoen?

    Volgende zaken moeten aangeduid worden op een evacuatieplan: 

    • De indeling bestemming en benoemig van de lokalen moet aangeduid worden.
    • De situering van de compartimentering grenzen moet aangeduid zijn.
    • De looprichtingen moeten duidelijk en logische naar de nooddeur leiden.
    • De verzamelplaats buiten moet ook aangeduid zijn op het plan

    De weergave van het plan moet kloppen met de werkelijkheid. Het plan moet steeds georienteerd zijn met de locatie en kijkrichting van de gebruiker. 
    de grootte van een evacautieplan is bij voorkeur A3 om zo een duidelijk overzicht te bieden van de vluchtweg. 

  • Hoeveel evacuatieplannen moet ik plaatsen?

    Wij raden aan om aan elke nooddeur die gebruikt wordt om te vluchten een evacautieplan te plaatsen. 
    Op de vluchtroute zelf worden er best ook enkele plannen geplaatst. 
    Minstens 1 per constructie niveau. 

Brandpreventiedossiers

Onderhoudscontract

  • Hoe zeg ik mijn onderhoudscontract op?

    Dewofire ontmoet vaak ondernemers die een contract hebben met een leverancier, waardoor ze denken dat ze niet weg kunnen.
    Elk contract kan geannuleerd worden, neem contact met ons op en wij begeleiden u door elk proces!

    De meest voorkomende redenen waarom klanten zijn overgestapt naar Dewofire :

    • Hun leverancier was geen erkend APRAGAZ bedrijf.
    • Hun leverancier gaf maar enkele jaren garantie op de producten waardoor het vertrouwen afzwakte.
    • Hun leverancier werkte maar met een paar mensen, waardoor ze niet tijdig en professioneel konden optreden.
    • Hun leverancier kon niet alles aanbieden van materialen en diensten.
    • Hebben oorspronkelijk een laag onderhoudstarief gekregen, maar deze is door de jaren flink opgelopen door prijsstijgingen.
    • Betalen laag onderhoud, maar moeten elke jaar kleine vernieuwingen betalen, zoals verzegelingen en dichtingsringen waardoor de lage onderhoudsprijs stiekem opgetrokken werd.
    • Leverancier werkt zonder volglijsten, waardoor de klant niet weet welk jaar hij vernieuwingen moet doen, op die manier probeert de leverancier elk jaar nieuwe blussers te verkopen.
    • Hun leverancier is te duur t.o.v de kwaliteit en garanties die hij aanbied.
    • Hun leverancier is elk jaar te laat om het onderhoud uit te voeren.
    • Hun leverancier was onduidelijk naar prijsafspraken.

Overige